Tak jak każdy człowiek potrzebuje tlenu do życia tak każdy e-biznes potrzebuje do życia odwiedzających. Kupowanie ruchu to nadal najbardziej popularna metoda marketingu internetowego. Czy jest jednak najbardziej skuteczna? Aby odnieść sukces w biznesie internetowym nie wystarczy sprowadzić internautów na stronę, trzeba ich jeszcze przekształcić w klientów. Odsetek osób dokonujących zakupu nadal jest niewielki i wynosi średnio ok 2-3%. Oczywiście poziom konwersji jest różny w zależności od branż, produktu, strony. Zadaniem e-biznesu staje się więc nie tylko sprowadzanie coraz to nowych odwiedzających, ale głownie przekształcenie jak największej liczby użytkowników w kupujących. Dwa najlepsze sposoby na zwiększanie konwersyjności (odsetka kupujących versus odwiedzających) to:
- Poprawa web usability i funkcjonalności serwisu
- Remarketing
- Sprowadzenie 1 użytkownika na serwis: 1 zł
- Średnia wartość koszyka (AOV): 200 zł
- Poziom konwersji : 3%
- Sytuacja wyjściowa: kupujemy 10 000 użytkowników, co kosztuje nas 10 00 PLN.
Zobaczmy co stanie się w przypadku kupienia większej ilości ruchu (Sytuacja B) a co w przypadku zwiększenia konwersji z 2 do 6% (Sytuacja C). Która z tych technik jest bardziej opłacalna?
Sytuacja A | Sytuacja B | Sytuacja C | |
Ruch | 10 000 | 20 000 | 10 000 |
Poziom konwersji | 2% = 200 osób | 2% = 400 osób | 6% = 600 osób |
AOV | 200 PLN | 200 PLN | 200 PLN |
Przychody | 40 000 | 80 000 | 120 000 |
Koszty | 10 000 | 20 000 | 10 000 – kupienie ruchu20 000* – Web usability i remarketing |
Przychody po odliczeniu kosztów | 30 000 | 60 000 | 90 000 |
*Zakładany koszt pracy nad zwiększeniem konwersji (Web usability + remarketing) Jak widać sytuacja C jest najbardziej opłacalna, gdyż mamy największy przychód po odliczeniu kosztów. Przedstawiona symulacja daje ogólne spojrzenie na możliwości jakie niesie wykorzystanie web usability i remarketingu do zwiększania konwersji. Jak widać są to sposoby tańsze i przynoszące lepszy efekt niż zwiększanie ilości odwiedzających. Uogólniając, kupowanie ruchu jest potrzebne, ale jest drogie i daje nietrwałe efekty. Natomiast podnoszenie konwersyjności jest tańsze i na pewno trwalsze (efekty stałe).