Jak działa remarketing?

W celu przeprowadzenia kampanii remarketingowej w pierwszej kolejności musimy zebrać informacje o użytkownikach strony, a w następnie zbudować odpowiedni komunikat i go rozesłać.  

Do czego służy remarketing ?

Podstawowym zastosowaniem remarketingu jest oczywiście przekształcanie potencjalnych konsumentów w realnych klientów oraz odzyskiwanie tzw ,,porzuconych koszyków”. To jednak ujecie dość ogólne, które nie daje pełnego obrazu możliwości remarketingu. Warto więc mieć świadomość pełnego spektrum zastosowań jakim może służyć retargeting. Do głównych zastosowań remarketingu zaliczamy:  

  • Odzyskiwanie ,,utraconych” sprzedaży/ porzuconych koszyków
  • Upselling i cross selling (jeśli klient kupił na naszej stronie ubezpieczenie samochodu, ale przeglądał także strony z ubezpieczeniami na życie i ubezpieczeniami turystycznymi możemy mu przedstawić oferty tych produktów/usług, którymi był zainteresowany
  • Sprzedaż produktów komplementarnych (sklep sportowy może zaproponować swojemu klientowi, który właśnie kupił najnowszy model nart również buty narciarskie, odzież narciarską czy inny sprzęt taki jak kijki, gogle itp)
  • Ponowne nawiązanie kontaktu z zarejestrowanym klientem (osoba, która wykazała zainteresowanie poprzez rejestrację jest niezwykle cennym konsumentem. Warto wykorzystać możliwość nawiązania z nią kontaktu i skłonić do dokonania zakupu)
  • Odzyskiwanie porzuconych formularzy rejestracyjnych i aplikacyjnych (tak samo jak w przypadku porzucania koszyków internetowych klienci czasem rezygnują z wypełniania formularza zgłoszeniowego czy zapytania. Jednak na samym poczatku byli zainteresowani usługą, wiec warto poznać przyczyny ich rezygnacji oraz namówić do wypełnienia formularza)
  • Poznanie powodów porzucenia koszyków (sama aktywność użytkownika na stronie może nie wystarczyć, aby odgadnąć wszystkie powody porzucenia koszyka. Aby uzyskać szczegółowe informacje co do tych powodów można skontaktować się z klientem w celu poznania tych przyczyn, oferując dodatkowo jakiś niewielki gratis. Dzięki temu zdobędziemy bezcenne informacje.
  • Ponowienie sprzedaży (wykorzystując remarketing możemy zasugerować klientom średni okres użycia produktu i delikatnie przypomnieć im o możliwości złożenia kolejnego zamówienia. np jeśli sprzedajemy jednorazowe szkła kontaktowe, a w paczce jest 30 szt to taki kontakt możemy ponowić około tygodnia przed upływem miesiąca)
  • Reaktywacja “uśpionych” klientów (dla osób, które robiły ostatnie zakupy kilka miesięcy temu można przygotować specjalną ofertę w celu ich ponownego zainteresowania)
reemarketing2

Jak wygląda proces implementacji działań remarketingowych :

  Zbieranie informacji o użytkowniku Podczas wizyty na witrynie każdy użytkownik zostawia po sobie ślad (cookie, email).  Otagowanie stron pozwala na zbudowanie historii zachowań internauty i śledzenie takich informacji jak odwiedzane podstrony, zainteresowanie poszczególnymi produktami, strona na której nastąpiło opuszczenie witryny i inne. Powstaje więc swoisty profil behawioralny użytkownika. Do celów remarketingu zazwyczaj wybieramy osoby, które były na stronie, ale nie zakończyły transakcji, więc ze zbioru użytkowników strony powinno się wykluczyć tych, którzy dokonali zakupu.  

Tworzenie komunikatu remarketingowego

Informacje o zachowaniach internautów trafiają na listy remarketingowe. Teraz już wiadomo czym były zainteresowane poszczególne osoby np. jakie produkty oglądały. W związku z tym możemy stworzyć komunikaty/reklamy precyzyjnie dobrane do ich zachowań oraz czynności jakie wykonali na stronie. Jeżeli opuszczenie witryny nastąpiło na podstronie z dostawą warto przyjrzeć się kosztom jakie oferujemy za tę usługę a najbardziej obiecującym klientom zaoferować np. darmową dostawę.  

Wysłanie komunikatu remarketingowego

Następną fazą procesu remarketingowego jest wysłanie komunikatu retargetingowego. Pozostaje nam też do wyboru kanał komunikacji. Możemy zarówno wyświetlać reklamy na innych stronach internetowych jak i zastosować email remarketing. Cechą wspólną obu tych metod jest dotarcie do użytkownika naszej strony z precyzyjnym komunikatem reklamującym produkt/usługę, którą jest zainteresowany.  

Monitoring i optymalizacja kampanii

Implementacja programu remarketingowe to nie koniec działań. Teraz powinniśmy przyglądać się wynikom, testować rożne kreacje, oferty specjalne a także czas oraz częstotliwość wysyłania komunikatów remarketingowych. Optymalizacja na pewno przyczyni się do zwiększenia skuteczności kampanii, a tym samym zwiększenia ROI działań remarketingowych.