Po pierwsze, aby wprowadzić w życie email remarketing trzeba zidentyfikować konsumentów. Do tego potrzebna jest aktualna i wiarygodna baza danych adresów emailowych naszych użytkowników. Czym więcej adresów email uda nam się zgromadzić tym więcej wiadomości email remarketingowych będzie można rozesłać.   Gdy witryna jest już dostosowana do właściwego zbierania danych emailowych można przystąpić do realizacji kampanii, pamiętając o kilku istotnych kwestiach związanych ze specyfiką tej formy komunikacji. Oto lista najważniejszych czynników jakie trzeba wziąć pod uwagę przy implementacji email remarketingu:  

1. Czas:

Czas reakcji jest niezwykle istotny przy działaniach email remarketingowych i jest też jedną z głównych przewag tej formy komunikacji. Możliwość wysłania emaila w czasie rzeczywistym (zaraz po opuszczeniu strony przez potencjalnego klienta) znacznie zwiększa szansę na odzyskanie transakcji. Dane firm remarketingowych wskazują, że najwięcej sprzedaży odbywa się w okresie 12 godzin od opuszczenia koszyka.   Warto rozważyć także kampanię wielostopniową, czyli wysyłaną w kilku odsłonach. Część klientów potrzebuje kilku lub nawet kilkunastu wizyt na stronie zanim dokona zakupu, a ponadto rozłożenie komunikacji w czasie powoduje dostosowanie przekazu do klientów, którzy są w różnych fazach zakupowych.  

2. Personalizacja

W tym tkwi główna siła remarketingu – klient otrzymuje wiadomość, która odpowiada jego potrzebom. Personalizacja w remarketingu występuje w kilku wymiarach:  

  • dynamiczny kontent – pokazujemy produkty, którymi klient jest zainteresowany lub mógłby być zainteresowany. Dodajemy zdjęcia i umieszczamy link pomocą którego można się łatwo przenieść do porzuconego koszyka.
  • dopasowanie treści wiadomości do danych analitycznych, które posiadamy o kliencie. Tutaj znaczenia nabierają wszelkie informacje jakie mamy o kliencie czyli miejsce opuszczenia strony, wartość koszyka (OV – Order Value), wartość klienta (LV – life time value ) i inne czynniki. Na ich podstawie możemy dopasować zarówno treść wiadomości jak i dodatkowe komunikaty (np. promocje). Oczywiście takie segmentacje są dość skomplikowane i po pierwsze wymagają sporej bazy klientów (ma to sens w przypadku dużych commerce-ów) a po drugiej dużej pracy analitycznej.
  • wreszcie używamy zwrotów personalnych stosując imię odbiorcy wiadomości
personalizacja-w-email-remarketingu

3. Kreacja

Ton wiadomości remarketingowej powinien być utrzymany w charakterze dialogu, pomocy klientowi i chęci zaopiekowania się nim. W związku z tym wskazane są wszelkie pytania związane z możliwością pomocy np. Czy napotkała Pani / napotkał Pan jakieś problemy podczas składania zamówienia? Czy możemy w czymś pomóc? Dodatkowo podanie namiarów na customer service – telefon, email, faq, na pewno pomoże w rozwiązaniu ewentualnych problemów klienta.   Poza tym wiadomość powinna jasno skupiać się na celu. Główne zadanie remarketingu to sprawienie, aby klienci wrócili na stronę i dokończyli zakupy. Do tego służy wyraźne Call to action ( CTA ) oraz elementy które mogą ułatwić podjęcie decyzji takie rekomendacje innych osób, przypomnienie USP marki, wyeksponowanie znaków jakości czy certyfikatów bezpieczeństwa. Nie zapominaj o promocjach, zniżkach, ofertach specjalnych działających szczególnie dobrze przy kampaniach remarketingowych. Wykorzystaj je, aby dać swoim klientom dodatkowy argument do zakupu!  

4. Automatyzacja

To niezwykle ważny element w skutecznym email remarketingu. Właściwy system do wysyłania wiadomości remarketingowych sprawi, iż:  

  • będzie możliwa wysyłka wiadomości w czasie rzeczywistym
  • cały proces będzie skoordynowany z zachowaniem klientów. Inteligentny system re marketingowy nie będzie uzależniony od tego z jakiego źródła klienci wchodzą na stronę.
  • w kampanii wielostopniowej klienci, którzy skonwertowali w międzyczasie są automatycznie wyłączani z dalszej korespondencji remarketingowej

5. Optymalizacja i testy

Pozwól kampanii remarketingowej pracować przez jakiś czas (około 30 dni) zanim zaczniesz wprowadzać zmiany. Następnie zbierz informacje, przeanalizuj i wprowadź korekty. Testuj:  

  • czas wysyłania emaili
  • kreacje
  • zniżki, rabaty
  • inne elementy

  Proces optymalizacji nigdy się nie kończy, gdyż zawsze można coś ulepszyć aby kampanie były jeszcze bardziej skuteczne.